روماتیسم ستون فقرات

روماتیسم ستون فقرات

اسپوندیلیت آنکیلوزان (روماتیسم ستون فقرات ) یک نوع بیماری دردناک و آرتروز پیش‌رونده است که باعث التهاب مزمن ستون فقرات و مفاصل ساکروایلیاک می‌شود. این عارضه می‌تواند دیگر مفاصل و اندام‌های بدن مانند چشم‌ها، ریه‌ها، کلیه‌ها، زانوها، مفاصل لگن، قلب و مچ پاها را نیز درگیر کند. بااین‌حال، این عارضه بیشتر اسکلت محوری بدن را درگیر کرده و به رباط‌ها و مفاصل آسیب می‌زند. رماتیسم ستون فقرات ممکن است بر نواحی بیشتری از ستون فقرات مانند ستون فقرات گردنی، ستون فقرات صدری و ستون فقرات کمری و استخوان‌های خارجی (ساکروم، لگن) تأثیر بگذارد.

 

علت ابتلا به بیماری آرتروز  ستون فقرات:

علت ایجاد این بیماری هنوز شناخته نشده است ولی ممکن است به‌صورت ارثی بروز کند. اکثر افراد مبتلا به روماتیسم ستون فقرات، دارای یک ژن خاص به نام HLA-A27 هستند. البته داشتن این ژن به معنی ابتلای حتمی به بیماری نیست. تحقیقات نشان داده‌اند که عفونت‌های باکتریایی و محیط می‌توانند در ایجاد این بیماری نقش بسیاری داشته باشند.

 

علائم روماتیسم ستون فقرات:

ورم مفاصل ستون فقرات می تواند منجر به درد گردن، درد کمر و یا دردی که به پاها و یا دست‌ها می‌زند، منجر شود. در موارد پیشرفته تر، زوال مفاصل در ستون فقرات می‌تواند منجر به فشردگی طناب نخاعی و یا ریشه‌های عصبی ستون فقرات شود. علائم روماتیسم ستون فقرات به طور کلی شبیه علائم آرتروز است.

 

این عارضه با گذشت زمان شدیدتر می‌شود. چرا که تورم رباط‌ها، تاندون‌ها و مفاصل ستون فقرات باعث می‌شود تا استخوان‌های ستون فقرات به یکدیگر جوش بخورند. این مشکل باعث کاهش دامنه‌ی حرکتی در گردن و پایین کمر می‌شود.

با جوش خوردن استخوان‌ها و ایجاد گرفتگی در ستون فقرات، گردن و پایین کمر قوس طبیعی خود را ازدست‌داده و بخش میانی کمر به سمت خارج قوس پیدا می‌کند. این مشکل باعث می‌شود تا بدن شما همیشه به سمت جلو متمایل بوده و راه رفتن برای شما سخت شود.

 

رماتیسم ستون فقرات یک بیماری مزمن است که مشخصه آن یک عود ناگهانی درد و پس از آن بهبود علائم و دوره خاموشی است. دکتر نوید حسین زاده متخصص طب فیزیک و توانبخشی در  کلینیک تخصصی خود جهت تشخیص بیماری رماتیسم ستون فقرات معاینات بالینی لازم را همراه با عکس‌برداری و آزمایش‌های مورد نیاز برای تشخیص بیماری انجام می‌دهند. روماتیسم ستون فقرات درمانی ندارد اما روش‌هایی برای کاهش درد و علائم آن وجود دارد.