علت و درمان درد لگن و باسن

درد لگن و باسن

درد باسن که در پشت لگن احساس می‌شود دردی عمقی است که می‌تواند به ران و یا کمر هم انتشار پیدا کند. این درد می‌تواند علل متفاوتی داشته باشد. گاهی منشا درد لگن و باسن در خود بافت های لگن است و گاهی ممکن است درد از محل دیگری مثل ستون مهره به پشت لگن انتشار پیدا کند. گاهی اوقات درد قسمت‌های دیگر بدن، برای مثال کمر یا کشاله ران (به دلیل بروز فتق)، در مفصل ران نیز منتشر می‌شود.

تیر کشیدن کمر تا پاها از علائم درد سیاتیک می‌تواند باشد که خود این درد نشانه ای از یک بیماری دیگر است. این درد به صورت دردی تیر کشنده از کمر تا ساق پا یا تا انتهای پا و یا بصورت درد لگن تا زانو و پا است. احتمال دارد که درد، به ویژه در صورتی که منشأ آن آرتروز لگن باشد، هنگام انجام فعالیت تشدید شود. بیمار گاهی علاوه بر تحمل درد استخوان لگن با کاهش دامنه‌ی حرکتی و درد لگن تا پاها نیز مواجه می‌شود و برخی به دلیل درد دائم مفصل ران به سختی راه می‌روند و لنگ لنگان گام برمی‌دارند.

علائم  و نشانه ها

  • درد ران پا
  • درد داخل مفصل ران
  • درد کشاله ران
  • درد خارج مفصل ران
  • درد لگن و باسن

علت ایجاد درد در ناحیه باسن یا لگن چیست؟

  • آرتروز: شایع‌ترین علت درد باسن یا درد لگن آرتروز، به ویژه استئوآرتریت یعنی گونه فرسایشی آرتروز است که به موازات بالا رفتن سن بروز می‌یابد.
  • شکستگی‌های مفصل ران: عموماً سالمندان، به ویژه مبتلایان به پوکی استخوان که تراکم استخوانی‌اش کاهش یافته است، دچار این شکستگی‌ها می‌شوندکه باید نسبت به درمان پوکی استخوان سریع اقدام کنند.
  • التهاب تاندون و بورس: بسیاری از تاندون‌های اطراف مفصل ران عضله‌ها را به این مفصل اتصال می‌دهند. این تاندون‌ها به سادگی در صورت استفاده بیش از اندازه یا شرکت در فعالیت‌های سنگین ملتهب می‌شوند و منجر به بروز علت درد مفصل لگن و ران می شود.
  • فتق: فتق کشاله ران (اینگوینال) و فتق رانی (فمورال) باعث درد خارجی مفصل ران می‌شوند. بانوان در بارداری به دلیل افزایش فشار روی دیواره‌ی شکم مستعد ابتلا به فتق کشاله ران هستند.
  • بیماری زنانه: مشکلات کمر و پشت بدن و بیماری‌های زنان. (درد استخوان لگن در زنان گاهی نتیجه‌ی ابتلا به بیماری‌های زنانه است.) اندومتریوز (رشد مخاط و پوشش رحم در جایی دیگر به جز رحم) موجب التهاب و درد باسن و درد لگن می‌شود که برخی از بانوان آن را به صورت درد مفصل ران توصیف می‌کنند. درد کمر، پشت بدن و ستون فقرات نیز منتشر می‌شود و به اطراف باسن و مفصل ران می‌رسد. سیاتیک، یا تحت فشار قرار گرفتن عصب سیاتیک، باعث بروز درد در پشت مفصل ران می‌شود، درد حاصل از سیاتیک از کمر شروع می‌شود و رو به سمت پایین در باسن و پا منتشر می‌گردد.

 

درمان درد لگن و باسن

پس از تشخیص، متخصص طب فیزیکی برنامه درمانی مخصوصی برای درمان درد شما تهیه می‌کند. دستکاری ستون فقرات، تنظیم ستون فقرات، درمان‌های دستی یا اقدامات درمانی مختلف دیگر می‌تواند برای بهبود حرکتی مفصل و کاهش درد سیاتیک به کار برده شود. برخی از این روش‌ها عبارتند از:

 

 

یک روش دیگر درمانی انجام برخی حرکات ورزشی خاص است که به بهبود مکانیزم کلی مفصل کمک می‌کند. ممکن است شما احساس متفاوتی داشته باشید اما انجام تمرینات ورزشی ملایم همراه با روش‌های درمانی دیگر که در بالا به آن‌ها اشاره شد می‌تواند به تقویت عضلات قسمت پایینی کمر و عضلات شکم کمک کند.

دیدگاه خود را بنویسید