کاربرد و مزایای نوار عصب عضله

تست عصب عضله تشخیصی برای پی بردن به عملکرد صحیح عصب‌ها است. متخصص طب فیزیکی و توانبخشی-دکتر نوید حسین زاده

یکی از تست‌های بسیار تاثیرگذار و کمک کننده، تست نوار عصب عضله است. این تست تشخیصی برای پی بردن به عملکرد صحیح عصب‌ها است. زمانی که عصب‌ها عملکرد درست نداشته و پیام‌ها را به درستی به مغز انتقال نمی‌دهند، با استفاده از تست عصب عضله می‌توان شدت و سرعت امواج‌های الکتریکی  در عصب‌ها را بررسی کرد. همچنین نوار عصب عضله، عصب‌های حسی و حرکتی را جدا از هم مورد بررسی قرار داده و قدیمی یا جدید بودن و شدت بیماری را نیز نشان می‌دهد. اما ممکن است که این سوال پیش آید که چرا پزشک تست عصب عضله انجام می‌دهد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که اگر پزشک تشخیص دهد بیمار در ناحیه عصب و عضله خود و یا بیماری در محل اتصال عصب و عضله داشته باشد، تست نوار عصب عضله را تجویز می‌کند. بسیاری از بیمارانی که از درد پا و دست، گزگز و مورمور شدن، درد و ضعف عضلانی، سوزن سوزن شدن اندام‌ها بخصوص انگشتان پا، بیحسی و خواب رفتگی دست و پاهای خود رنج می‌برند، به پزشک مراجعه کرده و پس از انجام سی تی اسکن و ام آر آی، تست عصب عضله انجام داده که در تست مشخص می‌شود دیسک یا عضله آن‌ها درگیر بوده و برروی عصب فشار وارد می‌شود.

بیمارانی که دچار دیابت هستند اغلب به دیسک کمر هم دچار می‌شوند. در بیماری دیابت عصب‌ها دچار التهاب خواهند شد و انجام جراحی ممکن است به بهتر شدن و درمان دیسک کمر کمکی نکند، درحالیکه با انجام تست عصب عضله می‌توان به افتراق دیسک کمر کمک زیادی کرد.

در این بیماران ممکن است چند دیسک بیرون زدگی داشته باشد اما به طور دقیق مشخص نباشد کدام دیسک علائم را از خود نشان داده است با تست نوار عصب عضله، دیسک مورد نظر مشخص می‌شود.

در طول درمان ممکن است ناراحتی‌ و خطراتی برای بیمار پیش آید به عنوان مثال نوار عصب و عضله در زمانی که سوزن الکترود بر روی پوست شما قرار گرفته ناراحتی اندکی ایجاد کند. ممکن است پس از انجام تست، عضله‌هایی که تحت درمان قرار گرفته‌اند دچار درد کمی شوند. همچنین امکان کبودی و خونریزی جزئی در محل تست و قرار گرفتن سوزن‌های الکترود نیز وجود دارد.

همچنین نکاتی نیز توسط بیماران باید رعایت شود. بیماران باید از لباس‌های آزاد و راحت‌تری استفاده کنند زیرا تست بر روی اندام‌ها انجام می‌شود. اندام‌هایی که مورد تست قرار می‌گیرند باید عاری از مواد آرایشی و تعریق باشند پس بهتر است قبل از انجام تست بیمار استحمام کرده باشد.

دیدگاه خود را بنویسید